STRATEG.cz
 
 

Strategické řízení   |   Řízení financí   |   Poradenství   |   Mapa stránek   |   Kontakt









Strategický plánovací cyklus

Proto, aby firma zvolila a realizovala nejvhodnější strategii zpracovanou ve formě strategického plánu, měla by projít něčím, co nazýváme strategickým plánovacím cyklem. Strategický plánovací cyklus ji poskytuje základní orientační rámec při analýze okolního prostředí i vlastní firmy, definování strategií, výběru nejvhodnější strategie a při její realizaci tak, aby nedošlo k opomenutí některé základní části celého procesu.

Strategický plánovací proces můžeme rozdělit do několika částí. Různí autoři navrhují mírně odlišné části plánovacího cyklu. Zde je uvedeno rozvržení tak, jak je navrhuje autor těchto stránek.

  1. Strategická situační analýza
  1. Definice poslání a cílů
  2. Externí analýza
  3. Interní analýza
  4. Syntéza zjištěných poznatků
  1. Formulace a tvorba strategie
  1. Určení vize a dlouhodobých cílů podniku
  2. Definice jednotlivých strategií
  3. Výběr nejvhodnější strategie
  1. Realizace strategie
  1. Definice strategických operací (operační plán)
  2. Realizace plánu
  3. Kontrola a vyhodnocení plánu

Při zpracování plánu by jeho autoři měli mít na zřeteli všechny základní principy strategického myšlení, které uvádí například prof. Dr. Zdeněk Souček, DrSc.:

  1. Princip variantnosti vychází z toho, že každá strategie by měla být vypracována ve více variantách, protože prostředí a faktory, ze kterých vychází, v sobě zahrnují prvek rizika. Je důležité, aby v případě potřeby mohla firma s co nejmenšími problémy přejít na jinou variantu strategie a předešla tak tzv. "strategickému překvapení".
  2. Princip permanentnosti připomíná, že na strategii je třeba pracovat neustále. To znamená srovnávat východiska a strategii se skutečností a případně vše přehodnotit a upravit tak, aby strategie skutečnosti odpovídala.
  3. Princip celosvětového systémového přístupu upozorňuje na vzájemnou celosvětovou provázanost, s níž musí strategie počítat.
  4. Princip tvůrčího přístupu je velmi důležitý, neboť inovace či ještě lépe invence umožňuje získat podniku nezanedbatelnou komparativní výhodu, což je jeden ze základních rysů strategie.
  5. Princip interdisciplinarity upomíná na nutnost využívat při zpracování strategie poznatků ze všech vědních oborů.
  6. Princip vědomí práce s rizikem je jedním ze základních principů, protože převážná část rozhodnutí je učiněna za určitého rizika, se kterým je nutné počítat a snažit se ho vědomě snižovat.
  7. Princip koncentrace zdrojů upozorňuje na důležitost zapojení všech zdrojů potřebných k dosažení každé strategie.
  8. Princip vědomí práce s časem je rovněž základním principem, protože všechny ekonomické operace probíhají v prostoru a v čase. Čas je čím dál více důležitou ekonomickou veličinou, neboť správné načasování může rozhodnout o úspěchu či neúspěchu dané strategie.
  9. Princip agregovaného myšlení stratégovi říká, že by se měl soustředit na podstatná fakta a nezabývat se zbytečnými podrobnostmi.
  10. Princip zpětnovazebního myšlení souvisí s principem permanentnosti, protože zpětná vazba umožňuje stratégovi korigovat strategii tak, aby co nejvíce odpovídala skutečnosti.

Při zpracování a realizaci strategie by měl management dbát na systémový přístup. Důležitá je rovněž vůle zvítězit, která vedení společnosti pomáhá překonat překážky.

Vyhledat v obsahu

Loading

Přeložit obsah