Radek Jonáš
Na otázky zástupce šéfredaktora serveru Podnikatel.cz Zdeňka Veseckého týkající se krizového řízení odpovídal dne 5. června 2013 Radek Jonáš.
Pokud již firmě hrozí bankrot, dá se říci, že je skoro pozdě. Symptomy blížící se krize se objevují poměrně brzy a již v této chvíli by je měl management firmy začít řešit.
V případě, že firmě již hrozí bankrot, je potřeba zvážit, zdali firma dokáže generovat peníze. Jestliže ne, s největší pravděpodobností nemá její záchrana smysl. Jedním z možných řešení této situace může být kromě likvidace firmy i její prodej nebo spojení s úspěšnějším konkurentem. V případě, že firma generuje dostatečné cash flow, je potřeba nastartovat krizový plán.
Zajistit tržby a jejich včasnou úhradu, soustředit se na hlavní byznys a jeho maximálně průhledné a efektivní fungování, ořezat neefektivní náklady a to včetně personální reorganizace. Jedním z klíčových úkolů managementu je nastavení krizového systému řízení, což obnáší jeho centralizaci, direktivní styl vedení a výrazné zúžení řídící struktury po dobu než bude krize překonána. Management musí s touto zásadní změnou zaměstnance seznámit a vysvětlit jim důvody, které k tomu vedou. Taktéž musí zaměstnancům představit a především je získat pro svoji novou vizi a firemní cíle a popsat cestu, kterou se firma musí ubírat, aby stanovené cíle naplnila.
Důležité je i jednání s věřiteli a obchodními partnery. Management je musí seznámit s aktuální situací firmy a především s plánem řešení krize, který zabezpečí, že o své pohledávky nepřijdou. Rovněž je možné paralelně jednat s bankami o možném úvěru či s potencionálními investory, kteří by mohli vstoupit do firmy a poskytnout jí potřebné cash flow.
Firma zejména potřebuje zajistit cash flow pro svůj chod. To znamená maximálně se soustředit na obchod a vymáhání pohledávek, zjednodušit jádro byznysu a ořezat všechny zbytečné náklady a výdaje.
Vždy otevřeně popsat současnou situaci, aby se zamezilo "fámám", které by mohly firmu poškodit. Především zaměstnancům je potřeba předložit plán, jak z krize ven. Všichni musí vědět, že to nebude jednoduché, ale že to je možné zvládnout. Stejně tak obchodní partneři musí vědět, že se nemusí bát s firmou obchodovat, protože management udělá vše proto, aby krizi překonal.
Dle mého názoru je vhodné připravit si předem, pro případ nouze, seznam bodů, na které by management v případě krize, kdy není mnoho času na uvažování, neměl zapomenout. Je možné například již mít předjednaný kontokorentní úvěr pro překonání nedostatku financí, kontakt na potencionálního investora, který má zájem o vstup do firmy, procesní model jádra firemního byznysu, hrubý seznam zbytného majetku a zásob, které je možné v případě nouze odprodat apod. Je rovněž vhodné mít předem promyšlenu případnou reorganizaci a vědět, kteří zaměstnanci jsou klíčoví pro zajištění základních firemních procesů.
Specialisté na krizové řízení mohou vnést do chaosu, do rychlých rozhodnutí z nedostatku času a do "provozní slepoty" současného managementu řád a systematičnost postupu. Protože mají zkušenosti s řízením, mohou management vést a pomoci mu i při jednání se zaměstnanci, obchodními partnery nebo věřiteli a bankami. Vzhledem ke svým zkušenostem mohou managementu pomoci předejít i mnohým chybným rozhodnutím. Například, když management firmy hodlá propustí klíčové zaměstnance nebo chce odprodat majetek, který bude v budoucnosti potřebovat pro zajištění své produkce.
Různé. Záleží na tom, zdali je firma záchrany schopná a zdali za záchranu stojí. Podstatné rovněž je, zdali její management krizové řízení zvládne. Zda firma generuje dostatečné cash flow a zda nejsou peníze nesmyslně vydávány. Zda management zvládne krizi a její řešení správně komunikovat směrem k vnitřnímu i vnějšímu zákazníkovi. Proměnných, které hrají ve prospěch či neprospěch firmy, je v tomto případě mnoho a pokud firma neuspěje, může to být z různých důvodů.
Odpovědi na otázky použil Zdeněk Vesecký, zástupce šéfredaktora serveru Podnikatel.cz, při zpracování článku Hrozí vám bankrot? Poradíme, jak z toho ven.
Zpět na seznam článků.
Máte zájem o naše služby? Potřebujete nám něco sdělit nebo máte nějaký dotaz? Rádi Vám odpovíme. Využijte, prosím, náš kontaktní formulář.