Strategický plánovací cyklus
Proto, aby firma zvolila a realizovala nejvhodnější strategii zpracovanou ve formě
strategického plánu, měla by projít něčím, co nazýváme strategickým plánovacím cyklem.
Strategický plánovací cyklus ji poskytuje základní orientační rámec při analýze okolního
prostředí i vlastní firmy, definování strategií, výběru nejvhodnější strategie a při její
realizaci tak, aby nedošlo k opomenutí některé základní části celého procesu.
Strategický plánovací proces můžeme rozdělit do několika částí. Různí autoři navrhují
mírně odlišné části plánovacího cyklu. Zde je uvedeno rozvržení tak, jak je navrhuje
autor těchto stránek.
-
Strategická situační analýza
- Definice poslání a cílů
- Externí analýza
- Interní analýza
- Syntéza zjištěných poznatků
-
Formulace a tvorba strategie
- Určení vize a dlouhodobých cílů podniku
- Definice jednotlivých strategií
- Výběr nejvhodnější strategie
-
Realizace strategie
- Definice strategických operací (operační plán)
- Realizace plánu
- Kontrola a vyhodnocení plánu
Při zpracování plánu by jeho autoři měli mít na zřeteli všechny základní principy
strategického myšlení, které uvádí například prof. Dr. Zdeněk Souček, DrSc.:
-
Princip variantnosti vychází z toho, že každá strategie by měla být
vypracována ve více variantách, protože prostředí a faktory, ze kterých vychází, v sobě
zahrnují prvek rizika. Je důležité, aby v případě potřeby mohla firma s co nejmenšími
problémy přejít na jinou variantu strategie a předešla tak tzv. "strategickému
překvapení".
-
Princip permanentnosti připomíná, že na strategii je třeba pracovat
neustále. To znamená srovnávat východiska a strategii se skutečností a případně vše
přehodnotit a upravit tak, aby strategie skutečnosti odpovídala.
-
Princip celosvětového systémového přístupu upozorňuje na vzájemnou
celosvětovou provázanost, s níž musí strategie počítat.
-
Princip tvůrčího přístupu je velmi důležitý, neboť inovace či ještě
lépe invence umožňuje získat podniku nezanedbatelnou komparativní výhodu, což je jeden
ze základních rysů strategie.
-
Princip interdisciplinarity upomíná na nutnost využívat při zpracování
strategie poznatků ze všech vědních oborů.
-
Princip vědomí práce s rizikem je jedním ze základních principů,
protože převážná část rozhodnutí je učiněna za určitého rizika, se kterým je nutné
počítat a snažit se ho vědomě snižovat.
-
Princip koncentrace zdrojů upozorňuje na důležitost zapojení všech
zdrojů potřebných k dosažení každé strategie.
-
Princip vědomí práce s časem je rovněž základním principem, protože
všechny ekonomické operace probíhají v prostoru a v čase. Čas je čím dál více důležitou
ekonomickou veličinou, neboť správné načasování může rozhodnout o úspěchu či neúspěchu
dané strategie.
-
Princip agregovaného myšlení stratégovi říká, že by se měl soustředit
na podstatná fakta a nezabývat se zbytečnými podrobnostmi.
-
Princip zpětnovazebního myšlení souvisí s principem permanentnosti,
protože zpětná vazba umožňuje stratégovi korigovat strategii tak, aby co nejvíce
odpovídala skutečnosti.
Při zpracování a realizaci strategie by měl management dbát na systémový přístup.
Důležitá je rovněž vůle zvítězit, která vedení společnosti pomáhá překonat překážky.
Máte zájem o naše služby? Potřebujete nám něco sdělit nebo máte nějaký dotaz? Rádi Vám odpovíme. Využijte, prosím, náš
kontaktní formulář.
Kontaktujte nás a využijte naši bezplatnou konzultaci,
abyste zjistili, zdali pro Vás budou naše služby přínosem.